mondriaan.reismee.nl

Van Westland naar Estland en weer terug

Zaterdag 3 maart ‘12

Om 6.15 vertrokken Puck van Marrewijk en Peter-Paul Damen vanuit Kwintsheul, Westland aan een stage reis naar Estland.

We zijn gedropt op Station Rijswijk en van daar verder gereisd naar Schiphol, waar de rest van onze groep ons opwachtte. Deze groep leerlingen van het Mondriaan in Leiden volgen de traditie van jaren. Mondriaan heeft een samenwerkingsverband met instellingen voor mensen met een beperking in Estland.

Puck en Peter-Paul werken voor s'Heerenloo polanen, Christine werkt voor Gemiva en is begeleidster op een bagbesteding voor jonge mensen die van school af komen en waar bekeken wordt naar welk werk zij kunnen, Janine doet de verpleegkundige opleiding en werkt in een ziekenhuis en Margit werkt bij het Raamwerk op de dagbesteding.

Om 10.00u zijn we met een kleine vertraging de lucht in gegaan en vlogen we naar Tallin, de hoofdstad van Estland. Daar aangekomen gingen we met een taxi bus naar het hotel.

Onze docente/reisleider, Merion Tameling, komt hier al zovele jaren en zij kent Tallin dus heel goed en weet veel te vertellen van de stads geschiedenis en de ontwikkeling van de laatste jaren. De groep krijgt dan ook een eerste klas rondleiding. We hebben in de stad het avondeten genuttigd en terug in het hotel werden we verrast door een als karaoke bar ingerichte hotelbar. We hebben volop meegedaan, samen met een beschonken Est aan de bar. Het was een topavond.

Zondag 4 maart '12

Na het ontbijt zijn we de stad weer ingegaan. Puck en Margit wilde graag een poncho, helaas waren ze iets te duur en de verkoopster ging niet in op ons aanbod. De groep deelde zich op in tweeën, de een ging verder shoppen en de ander voor nog een rondje sightseeing. We zijn in de kathedraal geweest tijdens een mis van de orthodoxe Russische kerk.

Om 15.00 waren we klaar om de reis naar Narva-Jousuu te aanvaarden. Monika, onze Estse tolk/begeleidster, kwam ons ophalen. Tijdens de rit vertelde ze over beren, wolven en tradities. Een ervan was dat we de jongste van de groep uiteindelijk moeten achterlaten in Estland, zij wordt geofferd. Erg grappig, daar dacht Margrit heel anders over. Ook het buiten plassen is voor sommige dames een nieuw leerpunt.

Na drie kwamen we aan in ons hotel. We worden verwelkomt door de directeur van de instelling.

We blijken een hele etage voor onszelf te hebben en hele mooie kamers. Ook het eten blijkt heerlijk.