mondriaan.reismee.nl

van het Westland naar Estland en terug

Zaterdag 10 maart '12

Na een week werken zijn we aan ontspanning rond 10 uur vetrokken we met de huurauto naar een boerderij met sauna en hot tub.

De weg volgde de rivier de Narva met aan de andere kant de Rusland. We hebben in Narva het kasteel(Linnus in het Ests) Hermani bezocht. We hebben de toren beklommen en het museum bezocht.

We moesten nog ongeveer 2 uur rijden om in Vihula bij de boerderij te komen. In het Ests heet het een Ratsatalu, wat zoveel betekent als een verblijf waar je paard kunt rijden. Mätta runt daar met haar moeder, de keukenprinses, deze uitspanning. Je kunt dit bekijken op de site http://www.ratsatalu.ee/

Daar aangekomen (rond 17.00)en van de eerste indruk bekomen hebben we ons gesetteld in de kamers. De onderweg aangeschafte drank werd aangebroken en de tafel werd gevuld met heerlijke koude voorafjes. De meeste van Estse origine.

We hebben de hele avond gepraat, gegeten, gedronken en onderwijl de sauna en de hot tub bezocht. Het is een aanrader. Iedereen was om 0.00 moe en mak naar zijn bedje gegaan.

Zondag 11maart '12

We hadden alle mogelijkheid om uit te slapen, helaas is dat voor enkele niet gelukt.

Wederom was de ontbijttafel rijkelijk gedekt, en hebben we er van gesmuld.

Een ongeplande verassing was een slede tocht door de besneeuwde wereld.

Na een hartelijk afscheid van Mätta en haar honden reden we terug richting Narva.

Onderweg hebben we een school bezocht, deze staat te boek als mogelijk de kleinste school van Europa, ze heeft drie leerlingen. Het gebouw is in 1932 gebouwd, vandaar de bezienswaardigheid ervan. De volgende stop was aan de kust waar een waterval het water uit het achtergelegen natuurgebied in zee stort.

Rond 16.00 waren weer op onze vertrouwde plek in het hotel Traffic in Narva-Jousuu.

Even rusten voor het eten en ons voorbereiden op de nieuwe werkweek, met als afsluiter de presentatie van onze bevindingen.