mondriaan.reismee.nl

van Westland naar Estland en terug

Dinsdag 6 maart '12

Na het heerlijke ontbijt en de vaste ochtendwandeling naar de instelling zijn we met de, aan ons toegewezen, cliënten aan de slag gegaan.

Margit en PP zijn gestart met Riho een jongen die naar alle waarschijnlijkheid een autistiforme beperking heeft. We hebben gewandeld, zijn dagprogramma bestudeerd, gepuzzeld. Hiermee hebben we het vertrouwen van de client gewonnen en hebben een idee over de mogelijkheden van hem. Steeds hebben we overleg met Merion en Monika en komen aan een plan van aanpak. We hebben veel gefilmd.

Janine heeft gewerkt met Urmas. Hij zat aan tafel een puzzel te maken. Hij maakte wat contact en ze mocht helpen met de puzzel maken. 's Middags nam ze hem mee naar de fitnessruimte waar ze een dartspel deden en een ringen en bowling spel. Hierbij kwam hij een beetje los en lachte veel. Hij heeft veel last van trillende handen waardoor hij veel beperkt word, door deze spellen heeft ze geprobeerd om de oog-handcoordinatie te stimuleren.

Christine heeft een wandeling gemaakt met Andreas. Hij was af en toe aan stampvoeten en ging 3 keer op de grond zitten. Andreas stond makkelijk op en liep dan weer goed mee.

Na de lunch heeft Christine Andreas weer op gehaald en naar het dagcentrum gegaan daar hebben we een spel met kralen gedaan. Andreas heeft de kralen vanuit de hand van Christine en gooit de kraal in andere bak. Christine stuurde de hand van Andreas vanuit zijn elleboog, Andreas deed dit in een vlot tempo.

Christine heeft Tanja geopserveert, Puck had Tanja op schoot ze wiegde rustig en deed het wat wilder. Tanja reageerde hier met een luide lach op.

Nadat Christine Andreas naar boven had gebracht nam Puck Margus mee naar beneden. Daar hebben ze samen met Merion (die aan het filmen was) en Monica geoefend. Puck zou een snoepje voor Margus zijn neus houden en als hij deze dan zou willen dan zou hij eerst het picto kaartje aan puck moeten geven. Op een gegeven moment wilde Margus het snoepje pakken. Monica begeleiden hem naar het kaartje en gaf samen met Margus het kaartje aan Puck. Zodra Puck het kaartje in haar handen had gaf zij een snoepje aan Margus. Na deze handeling ging alles als een speer. Iedere keer al liet Puck het snoepje zien pakte Margus de snoep picto en gaf deze aan puck. Daarna gingen ze een stap verder door het kaartje ergens anders neer te leggen. Even moest Margus denken, maar daarna stond hij op, pakte het kaartje en liep naar Puck om het kaartje te geven en om het snoepje in ontvangst te nemen. Na deze keer gaf hij Puck een knuffel echt heel lief. Na nog 1 of 2 keer proberen was het afgelopen. Hij had goed laten zien wat hij begreep. Hier werd hij voor beloond en daarna heeft Puck hem weer naar boven gebracht naar zijn afdeling.

Woensdag

vanmorgen is Christine met Andreas gaan wandelen. Hij ging makkelijk mee naar buiten. Andreas liep wel mee maar bleef vaak stil staan. Christine haar mijn hand uit en Andreas legde zijn vuist in mijn hand, al snel legde hij zijn open hand in de mijne. Zo hebben we een heel stuk hand in hand gelopen. Christine wilde kijken of Andreas wilde schommelen, hij ging niet op de schommel zitten. Toen is Christine op de schommel gaan zitten en trok hem op haar schoot, hij bleef rustig zitten. Op het moment dat Christine stopte met schommelen en Andreas los liet stapte hij rustig van mijn schoot af.

Na de lunch is Christine weer naar boven gegaan en heeft geprobeerd of Andreas het bad lekker vindt. Hij heeft er zichtbaar van genoten. Vooral het water over zijn lichaam laten lopen vond hij fijn.

Vandaag was vooral een dag van inspiratieloosheid en brainstormsessies voor Janine. Een aantal dingen uitgeprobeerd zoals spijkers in een houten plankje slaan maar dit was niet echt een succes omdat Urmas zo trilt met zijn handen.

Smiddags ging ze mee naar boven met Christine om Andreas te badderen.

Daarna gingen we nog even met Tanja aan de slag. Zij kwam bij Janine zitten en wilde graag knuffelen. Maar ze was er gauw klaar mee en toen gingen we weer naar beneden en terug naar het hotel.

Vandaag hebben Margit en PP met Tauri de houtjes wat beter gesorteerd en gezaagd. We hebben er vijftig, zodat Riho er 10 bosjes van 5 mee kan samenbinden met een touwtje.

Uks, Kaks, Kolm, Neli, Viis is 1 tot 5 in het Ests. Verder hebben we met Riho geprobeerd de activiteit met het samenbinden van de houtjes te oefenen. Voor pp was het tanden poetsen nog een zorg, dus is hij naar de slaapzaal gegaan en heeft om een tanden borstel en pasta gevraagd. Het moest worden gezocht, dus is dit waarschijnlijk geen vaste adl gewoonte. Het poetsen deed Riho zelf en PP heeft nagepoetst, helaas ging het tandvlees erg bloeden.

Vandaag heeft puck verder geoefend met Margus. Hij neemt het steeds beter op en zet het ook goed door.

Hij lijkt het op de een of andere manier ook leuk te vinden. Na een uurtje oefenen hebben we de oefening weer gestopt. Daarna nog een beetje geknutseld aan de picto's en aan de map. Morgen nog een weer een nieuwe dag. De laatste picto die hij uit koos was de picto gymen en Margus had ook werkelijk gymen. Nu is de vraag nog of hij werkelijk door heeft dat hij de picto koppelt aan de handeling of dat hij gewoon zin had om dat te doen. We'll see

Donderdag

Christine is weer met Andreas gaan wandelen, deze keer heeft Andreas zelf op de schommel gezeten. Hij vond het leuk om te schommelen, maar zette zich nog niet zelf af. In de middag heeft Christine Andreas mee genomen naar dagcentrum en daar is weer geoefend met de kralen in een bak je gooien, deze keer ging dat weer goed nu werden de kralen voor Andreas op de tafel gelegd Andreas pakte het goed op. Andreas begon muziek te maken door met de kralen op de tafel te tikken.

Christine heeft ge keken of Tanja voelmaterialen prettig vindt, dit bleek niet het geval. Tanja duwde en gooide de materialen weg. Een korte hand massage vond Tanja wel oké.

Janine had samen met Monika voor Urmas bandages gemaakt voor aan de polsen van Urmas om het trillen tegen te gaan. Dit hielp wel iets. Merion had een verstekzaag en lijmklemmen geregeld. Urmas kon daardoor zagen wat hij erg leuk vond.s'middags heeft hij onder leiding gedouched en schone kleding aangedaan. Daarna had Janine een stuk schuurpapier met klittenband op de tafel vast gemaakt zodat Urmas de gezaagde blokjes kon schuren.

Rond 16.00 gingen we naar een kindertehuis, waar we gastvrij ontvangen werden. We kregen uitleg en een rondleiding.

Wederom hebben we met Riho de activiteit met de houtjes gedaan, daarna een ontspannende eenvoudige puzzel en ook hebben we er een beloning aan gekoppeld. Dit is mogelijk een combinatie welke de begeleiding voor een uur vrij houdt voor de andere cliënten.

Tauri wilde graag nog wandelen, dit is geen dagelijkse activiteit, dus is PP met hem gaan wandelen. Hij wilde steeds richting de zee, daar heeft hij vroeger veel rond gezworven om te vissen met vrienden. Met de directeur is er gesproken of een mogelijkheid is om een speciale houtbewerking afdeling te organiseren is. Volgens hem zijn er geen mogelijkheden voor extra begeleiding, als optie zou er een van de timmerlieden kunnen ondersteunen.

Om 11.45 was er een muziek concert waar twee heren oude Russische liedjes ten gehore brachten, alle Russiche cliënten zongen mee, de meeste cliënten en begeleiding is van Russische afkomst.

Vandaag heeft puck weer geoefend met Margus. Gister plakte puck de picto's nog op de map, maar vandaag moest Margus ze zelf uit de map halen en op het strookje plakken. Dit was nog even wennen en uiteindelijk deed hij het dan ook. Dit nog even een aantal keer geoefend en daarna de opdracht weer beindigd. Weer een goede dag.

Vrijdag

Vanmorgen heeft Janine met Urmas gewerkt met papier machee, hiermee proberen we een schaal te maken. In de middag hebben Janine en Urmas een stukje buiten gelopen. Maar dit was hij gauw zat omdat het om 15.00 rooktijd was.

Margit en PP hebben opnieuw de activiteiten ingesleten met Riho. De begeleiding gaf feedback dat Riho de laatste dagen zich beter kon concentreren en zelfs met spraak communiceerde. Helaas is Tauri afgevoerd naar het ziekenhuis er is mogelijk een medicijn vergiftiging ontstaan.

Vandaag probeerde Puck Margus te leren dat hij zelfstandig naar Puck toe moet komen. Dit was nog wel een hele opgave, want Margus durft niet zo goed. Hij moet hier een beetje bij aangesport worden. Dit gaan we volgende week maandag nog een aantal keer proberen, kijken of het uiteindelijk dan beter gaat.

Yvette

Op een zonnige zondagmorgen heb ik jullie belevenissen gelezen.Heer lijk om te lezen hoe jullie voortgang boeken en het leven weer net een beetje mooier maken voor onze mede mens en....hoe zij jullie leven weer net een beetje mooier maken! Leer van elkaar en geniet!

Hartelijke groet, Yvette